20. januar 2012

Er det nye år virkelig en ny begyndelse?

af Mia Greve

Nu er vi efterhånden to uger inde i de nye år: frygtede år 2012, hvor verden efter sigende skulle gå under, fordi en gruppe indianere lavede en kalender, der endte – præcis ligesom din egen 2011-kalender gjorde det for lidt mere end to uger siden. Vi står her dog endnu.
For mange er det nye år ensbetydende med nye muligheder og chancer, nye fejltagelser og nye lykkelige begivenheder. En ny start der lægger op til ændringer man måske har haft svært ved at få gennemført før i tiden. Det er sæson for nytårsforsæt.

Omkring halvdelen af alle der har taget et nytårsforsæt, har droppet det igen efter 6 måneder, og statistikker siger at kun 10-20 % holder året ud. Desuden diskuteres de negative konsekvenser af de mange nytårsforsæt der kuldsejles, og efterfølgende dårlig samvittighed og skuffelse.
   ”Der er jo klart en forbindelse mellem det nye år og en ny start, så derfor er der nogen der tænker at det bliver nemt” Siger Emilie fra 1.j og fortsætter ”Men i januar er man jo bare helt vild træt efter at have været i december, så efter min erfaring tror jeg egentlig bedre at jeg ville kunne holde et forsæt fra f.eks. maj.”
Emilie har ikke selv noget nytårsforsæt, men rettere små uudtalte emner, hun vil give større fokus i løbet af året. Amanda – også fra 1.j – har ét, men det begynder også først fra februar.
   ”Som Emilie siger, så orker man det simpelthen ikke i januar. Og så fordi nogle af mine venner også starter i februar.”
Amanda bruger vennerne som støtte. Det har hun selv erfaret fordelene ved.
   ”Jeg trænede i ca. 8 måneder sammen med en veninde, for når den ene ikke havde motivationen, så havde den anden.”
Man kan jo diskutere det underholdende i, at vi lægger så stor betydning i kalenderåret (måske en form for populær-numerologi), men man kan i hvert fald stille spørgsmålet om nødvendigheden af en årlig mulighed for at viske tavlen ren og starte på ny – de fleste benytter den.
Om den så er tvungen, en nødet afsked til hvad der har været, kan dog tænkes. Men som Emilie siger, så er det måske ”Ikke så meget at man skal lægge betydning i at det er noget nyt, men at man skal fejre det der har været.”

Vores nytårsforsæt på ugens redaktion


Astrid Louise Jensen
Det er at lade være med at shoppe så meget! 
Og det er det, fordi jeg er flyttet hjemmefra, 


så jeg skal til at have en mere fornuftig holdning til økonomi… 
Jeg har et sindssygt overforbrug når det kommer til tøj, sko og make-up! ;)    

Sille Bertelsen
Mit nytårsforsæt er at grine mere!
Det var nok fordi at det sidste
 stykke af 2011 var en ret negativ tid, så jeg besluttede mig bare for at grine, 

når der var noget jeg syntes var sjovt. 
Det går faktisk ret godt, og jeg må sige at det bare gør alting lidt nemmere :-)
Mikael Haugbølle
Hmm... Mit nytårs fortsæt er at leve året ud,
for i følge Mayaerne går jorden under den 21/12/2012
 
Mia Greve
Jeg har faktisk ikke rigtig noget konkret nytårsforsæt…
Sidste år ville jeg løbe 2-3 gange om ugen,
og det er faktisk lykkedes nogenlunde. Så, det fortsætter jeg med.
Og at skrive dagbog, og vist nok også at spise lidt sundere.
Så mine nytårsforsæt er nok at holde de gamle kørende!
Måske jeg også skulle få mig et nyt Facebook-billede
















Ingen kommentarer:

Send en kommentar