16. marts 2012

100 elever skal op i fuld pensum

Efter det sidste fravær er blevet optalt, er omkring 100 elever blevet informeret om, at de skal op i fuld pensum. Ti elever er blevet meldt ud. Det fortalte Primetime til fællessamlingen i mandags og efter en mindre diskussion, hvor eleverne talte imod Ørestads nye fraværs ordning, trådte en pige frem som havde en anden holdning. Primetime har snakket med hende, og en anden elev, som skal op i fuld pensum.

AF: Laura Rosenvinge

Det nye skoleår bød på mange ting, men én ting eleverne var meget forargede over, var de nye fraværsregler. Ørestad Gymnasium var blevet kendt som et gymnasium, hvor eleverne nemt kunne pjække. Det skulle der gøres noget ved. Dette kom som en overraskelse for eleverne, og mange måtte stramme op for ikke at blive smidt ud.

1.g’erne har haft meget nemmere end 2.- og 3.g’erne til at aflevere opgaver og komme til deres timer.

Nu er det sidste fravær blevet talt op, og mange elever står nu til at komme op i fuld pensum. Det er noget eleverne har forskellige holdninger til.

Nadia 3.B, støtter op om stramningen af fravær

Hvad mener du om Ørestads fraværspolitik?

Jeg syntes, det var på tide at fraværspolitikken på vores skole blev strammet lidt op. Det er jo vildt at folk kan have så højt fravær uden nogen som helst konsekvenser. Så kunne man jo lige så godt lade være med at dukke op. Så ja, jeg synes det er fint, at de har strammet op.

Hvordan kan det være du mener at eleverne er selv om det?

Jeg har f.eks. 294 moduler på et år. Så hvis jeg skal komme op i fuldt pensum, kræver det, at jeg er væk fra 30 moduler. På en gennemsnitslig uge i 3.g, har jeg 15 moduler på en ”slem” uge. Det betyder, at jeg kunne lade være med at komme i 2 uger og først der, ville jeg komme op i fuldt pensum. Det er en tiendedel af året du undværer, og det er rigtig rigtig meget! Jeg har f.eks. haft lungebetændelse, som var skyld i et par dages fravær, men det skal altså være en heftig sygdom, der skal holde dig væk i 2 uger.

Hvad hvis fraværet skyldes sygdom?

Jeg kan selvfølgelig godt se, at hvis alt fraværet skyldes sygdom (det er altså sjældent), at man så kan være lidt nede over at skulle op i fuldt pensum. Men man bliver nødt til at se det fra lærernes side også. Hvis du har mistet 10% af undervisningen, kan de jo ikke føle sig sikre i at give dig en årskarakter og sende dig til eksamen, for du mangler jo en masse viden. Men jo, selvfølgelig skal det tages ind i overvejelserne, hvis man har fået en seriøs sygdom. Man kunne evt. lave en aftale om, hvordan man kan kompensere for sit fravær.

Natascha 1.N som skal op i fuld pensum

Hvad mener du om Ørestads fraværspolitik?

Jeg synes pointen er okay, det er jo bare for at kunne bedømme, da man ikke har været der nok. Men hvis nu jeg havde været rigtig syg og ikke havde haft mulighed for at komme i skole, så ville jeg synes det var virkelig unfair. Det jo helt og holdent ens egen skyld hvis man ikke lærer noget, fordi man pjækker. Jeg synes ikke man skal straffes på den måde.

Hvordan har du det med at skulle op i fuld pensum?

Jeg har det egentlig okay med det. Jeg har endnu ikke fået brev om det, men jeg ved jo godt selv hvor jeg ligger. Det er min egen fejl, at jeg har været for fraværende. Igen synes jeg bare fuld pensum er for hård en straf.


Hvis det stod til dig, hvornår skulle man smides ud og op i fuld pensum?

Hvis det var op til mig, skulle der ikke være et bestemt antal fravær man må have. Det burde komme an på situationen. Pjækkeri skal ikke godtages, men jeg synes heller ikke bortvisning er måden at gøre det på. Hvis forældrene til en elev er død, og man ikke har det godt nok til at komme i skole, burde det være helt i orden. I bund og grund synes jeg de skulle prøve at finde et alternativ. Jeg ved mange er ramt af fuldt pensum, og de færreste kommer let igennem det.

2 kommentarer:

  1. Der går da ingen Nadia i 3.D? mener i ikke 3.B?

    SvarSlet
  2. fejlen er rettet(: Tak for hjælpen!

    SvarSlet