20. marts 2012

Kan vi håndtere internetadgang til eksamen?

Af Mia Greve

Undervisningsministeriet offentliggjorde den 9. februar at elever på gymnasiale uddannelser som stx, hhx og htx fra 2014 kan komme op til skriftlige eksamener med hjælp fra internettet i nu 11 fag. Som de eneste i verden kan vi allerede benytte internettet til seks skriftlige eksamener, men elever der nu går i 1.g og altså startede i 2011, kan forvente at gå til eksamen i for eksempel skriftlig Engelsk A med hjælp fra internettet. Det betyder, at direkte oversættelse med hjælp fra eksempelvis Google Translate bliver mulig – og tilladt.

”Det ville selvfølgelig være dejligt at kunne bruge Gyldendals online ordbøger som er hurtigere end at skulle slå op i en almindelig ordbog” siger Ida Mørup fra 1.j, som altså bliver en af de elever der kan komme op til eksamener med tilladt internet.
”Men jeg tror at det vil blive rigtig svært at vurdere den enkelte elevs faglige niveau, hvis man får mulighed for at bruge internet. Jeg tror helt ærligt ikke på, at det vil hjælpe eleverne, for på den måde vil man ikke finde ud af elevens niveau, men derimod elevens evne til at bruge internettet.”

Og blandt andet dér giver engelsklærerforeningens formand Bodil Hohwü Nielsen hende ret, for med retten til brug af internettet kommer også kravene om en del kompetencer. Kildekritik, for at nævne én.
”Jeg kan godt være bekymret for de svage elever. Selv om vi tror, de unge kan alt med computere i dag, er nogle af dem overraskende dårlige til at bruge internettet kritisk og kommer ikke klikket bag om. Hvis vi ikke får klædt dem godt nok på, risikerer de at få en karakter, som ikke svarer til det niveau, de er på,« siger hun til metroXpress.

Det er også omtrent det eneste der bliver sagt på det område, for politikere og eksperter er langt mere optagede af mulighederne for snyd – særlige programmer til plagiattjek og forbud mod brug af chat og email er under opbygning.
Men hvis vi skal op med internettet som hjælper til eksamen, burde vi så ikke lære at bruge det? Enhver kan søge på Wikipedia, oversætte via Google Translate, men vi kender alle til troværdigheden af de to eksempler.

Er undervisning i brug af internet og tilhørende kildekritik på sin plads? Skal vi lade lærere eller specialuddannede varetage en sådan opgave? Kan de lære os noget?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar