2. november 2012

OD-dagen er aflyst på Ørestad


Den traditionsrige Operation Dagsværk dag er i år aflyst på Ørestad. OD-udvalget har valgt ikke at gentage den i år, da der ikke var elevopbakning til det. OD er en dag hvor elever arbejder for at støtte et godt formål, i stedet for at have en normal skoledag. Mange andre københavnske gymnasier er ude på arbejde den dag, men i år bliver det uden elever fra Ørestad.

Operations Dagsværk er en organisation der hvert år arrangerer en dag for gymnasieelever fra hele landet. Eleverne tager ud i virksomheder og arbejder for at tjene penge til velgørenhed.
Sidste år var kun 150 elever ude og arbejde på OD-dagen så OD-udvalget besluttede sig for at stoppe deres arbejde. Eleverne ville hellere have en fridag, fordi de ikke fik noget fravær for ikke at arbejde. Ledelsen har valgt ikke at blande sig, fordi det er elevernes projekt. Men hvem har så ansvaret? Og hvad med næste år?

Primetime har interviewet en repræsentant fra det gamle OD-udvalgt og rektor på Ørestad Gymnasium Allan Kjær Andersen, for at komme til bunds i sagen.

Hvad gjorde ledelse?

Allan:
”Vi tog det til efterretning, fordi eleverne så klart havde stemt med fødderne ved at blive hjemme på sofaen ved sidste OD. Der var bare dømt fridag på OD-dagen, og det kunne vi ikke stå model til igen.”

OD-udvalget:
”Ledelsen støttede os i at opretholde OD, men da der ikke måtte gives fravær for manglende elever eller fordi der ikke skulle laves afleveringer i stedet som på andre gymnasier, gjorde det det vanskeligt at få elevernes opbakning.”

Hvem ligger ansvaret hos?

Allan:
”Det er et fælles elevansvar. Men selvfølgelig kunne jeg godt have mindet elevrådet om, at de skulle tage stilling til det. De har ikke taget det op af sig selv. Heller ikke klasserepræsentanterne. Der er først kommet fokus på det nu, hvor I har taget det op i Prime Time, og det synes jeg er fint. ”

Od-udvalget:
”Eleverne. For problemet er bare man ikke rigtig kan få et projekt eller et udvalg op og køre, når der ikke er nogen opbakning. Endvidere er der ikke et ønske om at opsøge OD, og det er derfor nærmest umuligt at få nye ind i udvalget.”

Hvordan var elevernes opbakning?



Allan:
”Elevernes opbakning har været faldende de senere år. Sidste år var et lavpunkt. For få havde valgt at deltage, og mange af dem der havde lovet at deltage mødte ikke op i virksomhederne. OD-udvalget og skolen havde opringninger fra mange tilfredse virksomheder, som troede de havde en aftale, men var blevet brændt af. Derfor var jeg enig med OD-udvalget i, at der ikke var grundlag for at planlægge skoleåret med en OD-dag, som vi ellers plejer.”

Od-udvalget:
”Elever synes kun det er sjovt når de selv får noget ud af det, og derfor var det en god ide da vi ved modeshows på skolen solgte OD tøj, som gav en omsætning men problemet var vi ikke havde nok ressourcer. Men der er jo en decideret gruppe mod OD, og det er svært at konkurrerer mod opdigtede facts. Derfor havde nye elever på skolen allerede en holdning til OD inden vi selv nåede at fortælle om hvad det egentlig gik ud på.”

Hvad gør de elever som nu står med et job, men har moduler til OD-dagen i år?

Allan:
”De elever der har en aftale med en virksomhed om at arbejde på OD-dagen, kan få fraværet fjernet ved at henvende sig i administrationen med dokumentation for at de har indbetalt pengene til OD.”

Hvordan sørges der for der bliver startet et nyt udvalg, så OD er tilbage igen næste år?

Allan:
”Jeg synes vi - elever, lærere og ledelsen - skal diskutere hvad vi gør fremdadrettet. Der er jo elever her på skolen der gerne vil gøre en indsats for andre og har taget initiativ til indsamlinger (Røde Kors, Amnesty osv.), så der er jo grundlag for at sætte fokus på den globale ulighed og fattigdom. Man kunne f.eks. forestille sig, at vi til næste år organiserer en “Global fattigdoms-dag” på skolen, hvor der er workshops om den globale ulighed, og hvor dem der har lyst kan arbejde for OD eller andre initiativer der arbejder med global ulighed. Så kan vi sige, at alle skal deltage i et arrangement, enten ved at arbejde eller samle penge ind eller ved at deltage i workshops på skolen. Men det er bare én idé.
Inden så længe vil vi jeg tage initiativ til at indkalde interesserede elever og lærere til at drøfte, hvad vi skal gøre.”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar