6. marts 2012

Har vi brug for skemalagte klassetimer?

Fredag den 24. februar var alle klasse- og elevrådsrepræsentanter inviteret til et møde hvor resultaterne af trivselsrapporten blev fremlagt. Dårlig kommunikation var et af hovedemnerne. Hvad mener du?
Trivselsrapporten er et resultat af den spørgeundersøgelse, OEGs elever gennemførte i november. På mødet blev særligt utilfredsheden med kommunikationen mellem lærere, administration og elever debatteret, og et forslag om skemalagte ”klassens timer” blev bragt op. Også mentorordningen fik kritik.
”Mentorordningen var en af grundene til at jeg søgte ind på Ørestad.” siger Jonathan Emborg Rasmussen fra 2.n. ”Jeg troede at elevkontakten på skolen var i fokus og at man ville have mange samtaler med sin mentor om hvordan det gik og om noget skulle ændres i undervisningen. Den egentlige løsning med at have en klasselærer som mentor fungerer ikke.”
Han mener at en bedre mentorordning også vil have positiv indflydelse på fravær.
”Vi har fået besked på at overholde fraværsreglerne, og er til gengæld blevet lovet at hvis man kom over 8 % fravær, fik man en obligatorisk samtale med sin mentor. Jeg kender ingen der har fået denne samtale ud over mig selv, som har opsøgt den.”
Han vil dog ikke skyde skylden på mentorerne, men på ordningen. Mentorerne har simpelthen ikke tid.
”Personligt ser jeg ingen anden løsning end at hyre en ny kontaktperson som har den ene funktion at være der for eleverne.”
Amanda Prip Dohn, 1.b, mener at den generelle kommunikation mellem skolen og eleverne er delvist kritisabel.
”Jeg synes det er svært at lade en trivsels rapport afgøre hvad man synes om skolen, men jeg synes også det giver et godt billede af manglen på kommunikation imellem elever og lærere som jeg desværre tror, er blevet en rimelig generel ting på gymnasier.”
Amanda valgte Ørestad fordi hun fik indtryk af, at det var elevernes skole. Hun erkender at der bliver gjort en del for at leve op til det gode ry, men ikke nok.
”Jeg tror det bedste der kunne ske var, at administrationen faktisk satte noget tid af til elever, som mere end bare tilfældige studerende men faktisk også unge mennesker - og med det mener jeg tid til at snakke om tingene.”
Derfor prøver Amanda også at få gennemført skemalagte ”klassens timer”.
Forslaget kommer til dels af de mange hverdagseksempler eleverne på mødet har oplevet, hvor der ikke har været tid til at løse problemerne. Mange af repræsentanterne kunne fortælle om en vis forståelse for lærernes manglende vilje til at ville bruge fagtimer til problemer i klassen, men samtidig frustration over, at det til tider synes den eneste mulighed.
Det er imidlertid ikke helt rigtigt, idet skolen faktisk tilbyder at betale lærerne for de ekstra timer, der kan være nødvendige til netop løsning af interne problemer.
”Vi har sagt til mentorerne, at de kan lave klassens time, og få ekstra timer til det af os, så de ikke behøver bruge deres fagtimer.” Sagde Rektor Allan Kjær Andersen til mødet forrige fredag.
”Så i skal insistere på at få de klassens timer i har behov for, fordi vi har meldt ud til lærerne, at det er helt i orden. Der er altså ingen begrundelse der hedder, at det er der ikke tid til, at der ikke kan bruges en fagtime. Vi giver ekstra timer til det.”
Så hvad synes du? Har du oplevet problemer med mentorordningen eller mangel på tid til løsning af problemer i klassen? Er det nødvendigt med skemalagte, faste ”klassens timer” eller er 10 minutter i ny og næ nok?
Hvilke ansvar bør en mentor have, og er det, som Jonathan siger, nødvendigt med en specialansat?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar