De pædagogiske retningslinjer bliver diskuteret, men
hvad mener kilden til dem egentlig?
Primetime har snakket med Allan, og her er en
gentagelse men også uddybning af det han sagde til morgensamlingen.
Ikke alle elever har forstået fraværsreglerne
Det er ikke alle
elever har forstået fraværsreglernes enkle budskab om at det gælder om at komme
i skole eller er for sent kommet i tanker om at dokumentere sygdom mm.
Administrationen har i flere tilfælde givet advarsler og sanktioner til elever,
der ikke skulle have haft det. Og i øjeblikket er der så stor frustration hos
mange elever over, at lærerne ikke er gode nok til at overholde deres del af de
pædagogiske aftaler.
Eleverne får for mange afleveringer
Koordinationen af
elevtiden har været for dårlig, og mange klasser lider under langt mere elevtid
til skriftlige opgaver pr. uge end hvad der max. i følge de pædagogiske
retningslinjer. Nogle lærere er meget langsomme til at aflevere opgaverne
tilbage til eleverne, således at eleverne skal skrive den næste opgave uden at
have fået den forrige tilbage.
Ingen konsekvens men mere kontrol
Og nu spørger mange
elever, om ikke det skal have en konsekvens. Jeg vil helt utvetydigt give
udtryk for, at det er uacceptabelt, at lærerne ikke overholder de pædagogiske
retningslinjer. Det får de løn for. Vi har haft planlægningsdage, og emnet har
løbende været drøftet på møder, men det har åbenbart ikke været tilstrækkeligt,
så jeg har meddelt lærerne, at ledelsen i det kommende skoleår vil følge op på
og kontrollere, om de pædagogiske aftaler overholdes i de enkelte klasser.
Det skal ikke være en kamp mellem lærer og
elev
Men det er også
vigtigt for mig at understrege, at vi får ikke en god skole med god
undervisning, hvis lærerne og elever står i hver sin lejr og kritiserer
hinanden. God undervisningen kræver dialog, tillidsfuld kommunikation. Det er
vigtigt, at undervisning løbende evalueres, at der afholdes “klassens time” (om
nødvendigt vil lægge det ind i skemaet), at der afholdes møder mellem
klasserepræsentanter og lærerteamet omkring den enkelte klasse, og at elever
føler sig trygge ved at komme til den enkelte lærer, når noget brænder på.
De pædagogiske retningslinjer skal ikke
ændres
Fraværspolitikken og
de pædagogiske retningslinjer skal ikke grundlæggende ændres (måske skal der
foretages et par justeringer), men vi skal gennemføre dem konsekvent. Vi vil
også sætte andre initiativer i gang, der skal hjælpe eleverne med at overholde
deres del af fraværspolitikken og de pædagogiske aftaler: en styrket
mentorordning, integration af skriftlighed med undervisningen, således at en
del af feedbacken fra lærerne kommer mens eleverne skriver, og vi vil styrke
vores studiecamp og udvide vores tilbud til særligt talentfulde og engagerede
elever.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar