I fredags udgav OEG Primetime en artikel med kritik af reglerne for elevtimer. Her er Allans svar på de spørgsmål der blev stillet i artiklen:
Når man som elev melder sig
ind på et gymnasium i Danmark, har man samtidig accepteret at leve op til de
krav om tilstedeværelse og aktivitet, som er en forudsætning for at nå
uddannelsens ambitiøse mål. Gymnasiet sigter mod at kvalificere eleverne til
læse videre på de de mest krævende videregående uddannelsesinstitutioner, og
derfor har politikerne besluttet, at det skal være krævende at gå i gymnasiet.
Det enkelte gymnasium fastsætter ikke omfanget af elev til skriftlige opgaver
eller målene for fagene og dermed de krav om lektielæsning some er
forudsætningen for at nå dem. Undervisningsministeriet har herudover indskærpet
overfor gymnasierektorerne, at regler om til stedeværelse og aktivitet skal
overholdes.
Jeg synes ikke, at vi har overdænget
eleverne med nye krav, og vi kræver heller ikke mere end andre gymnasier. Hvad
vi har har gjort i sidste skoleår og fortsætter med i dette, er at følge op på,
om aktivitetspligten overholdes, og konsekvent at ivæksætte sanktioner hvis
ikke det sker.
Vi kan derfor ikke diskutere
omfanget af det samlede arbejde for en elev. En elev på ethvert gymnasium i
Danmark må forvente at skulle arbejde væsentligt mere end den almindelige
arbejdsmarkedsuge på 37 timer, hvis alle lektier skal læses og alle skriftlige
opgaver afleveres.
Vi har på Ørestad fastlagt et
loft på 12 elevtimer om ugen til det skriftlige hjemmearbejde for at sikre at
arbejdsmængden for eleverne spredes mest muligt hen over året (elever der har
valgt fag ud over det der kræves, må naturligvis forvente væsentligt mere!).
For at gøre det så let som muligt for lærerne har vi fra administrationen
udarbejdet en "afleveringsskelet" for skoleåret i alle fag, som
lærerne har kunnet anvende som udgangspunkt for planlægningen. Vi har kontrolleret
elevtiden for efteråret i de alle klasserne, og det ser heldigvis ud til, at
næsten alle klasser ligger under 12 timer om ugen.
I dette skoleår har vi
ligeledes indført omlagt skriftligt arbejde, således at eleverne med vejledning
fra en lærer kan skrive en del af de skriftlige opgaver på skolen med hjælp og
feedback undervejs, således at skrivebyrden hjemme bliver mere overkommelig.
Reglerne om lektiegivning,
aflevering, feedback mm. står i “Elevhåndbogen", som kan ses på skolens
hjemmeside.
Det er meningen at
klasserepræsentanten (gerne hele klassen i klassens time) og kontaktlæreren
drøfter klassens afleveringsplan, for at se om der gemmer sig
uhensigtsmæssigheder i den. Og herefter skal kontaktlæreren i samarbejde med de
øvrige lærere ændre på de steder i planen, hvor der er for mange elevtimer. På
denne måde kan det sikres, at der opnås den bedst mulige balance mellem på den
ene side elevernes og lærernes arbejdsbelastning og på den anden side den bedst
mulige sammenhæng mellem skriftlige opgaver og den daglige undervisning. Det er
faktisk ikke nogen helt enkelt øvelse at koordinere så mange læreres og elevers
arbejde, og defor er man nødt til at tale om det.
Det er på samme måde meningen,
at eleverne og kontaktlæreren drøfter den samlede lektiemængde, således at det
sikres, at der er en balance mellem de enkelte fag. Som forsøg har vi i dette
skoleår etableret to "akademiklasser", som ikke får hjemmearbejde
(eller kun i meget begrænset omfang), men til gengæld bliver længere si skole
og får lavet lektierne inden de går hjem.
Jeg kan kun opfordre til, at
klasserepræsentanterne og kontaktlærerne kommer i gang med at drøfte disse
emner, så vi ikke ender i en uproduktiv skyttegravskrig, sådan som der lige nu
er tendenser til.
Som led i den almindelige
undervisning skal lærerne og klassen med jævne mellemrum evaluere
undervisningen. Under disse evalueringer er det oplagt, at eleverne tager de
emner op, som de ikke synes fungerer tilfredsstillende. Desuden er klassens
time og klasserepæsentanternes møde med kontaktlæreren gode fora for den
løbende drøftelse mellem lærerne og eleverne.
Skulle det mod forventning
ske, at eleverne - efter at have benyttet disse kanaler - oplever at lærere ike
lever op til deres forpligtelser, så er næste trin at klage til mig.
Reglerne er klare og rimelige.
Indflydelseskanalerne lige så. Nu skal de bare bruges konstruktivt, og
forudsætningen er samtale.
Allan
Ingen kommentarer:
Send en kommentar