Elevernes engagement halter på Ørestad Gymnasium. Til fælles diskussioner er der bogstavlig talt pinlig tavshed, og oplægsholdere udefra må ofte presse spørgsmål ud af eleverne. Ifølge lærer på Ørestad Gymnasium, Jacob K. Nielsen, har en stor del af eleverne "hovedet oppe i røven".
Mandag d. 23 september havde 3.g's samfundsfagshold Ræson-arrangement med Clement Kjærsgaard i spidsen som ordstyrer for debatten. Der blev lagt op
til en debat mellem Ørestads elever og oplægsholderne, stjerner indenfor
medieverden, blandt andet Divya Das, vært for TV2, og Miki Mistrati, nyhedsredaktør
for Ekstra Bladet. Desværre var eleverne ikke aktive deltagere i diskussionen, da der som altid kun var få, der meldte sig, når Clement sagde
”Spørgsmål, kommentarer og indlæg. Hvad som helst!”
Der var bogstavelig talt pinlig tavshed, hver eneste
gang Clement lagde ordet ud til eleverne. Mange af dem sad på Facebook, og en
del var faldet i søvn. Debatten på scenen var dog livlig oplægsholderne imellem,
men eleverne var egentlig kun interesserede i at høre Miki Mistrati om, hvorfor
Ekstrabladet mildest talt er så latterlig.
Mangel på engagement fra elevernes side er ikke kun synlig
til arrangementer som dette. Operation Dagsværk udvalget er i år kommet tilbage, efter det sidste år
blev nedlagt, grundet elevdeltagelsen. I år har man
så fundet et alternativ, hvor elever, der ikke vil arbejde, skal i skole, og
man satser fra OD-udvalgets side kun på 200
arbejdende elever i år.
Problemet er tydelig for lærerne.
Jacob K. Nielsen siger: ”Vi har et almindelig kulturproblem
på Ørestad Gymnasium, der handler om den her "slacker adfærd". Det er simpelthen
svært for store dele af vores elevgruppe at tage en diskussion alvorligt og
tage mennesker, der kommer med noget alvorligt, fordi de har hovedet oppe i røven.”
Sylviane Schelde udtaler også: ”Det gælder ikke kun
arrangementer som det med Clement, for det er af samme grund, at folk ikke gider
at engagere sig i OD-dag, møde op til elevrådet og blive klasserepræsentanter. I
det hele taget engagement i det fællesskab, der hedder skolen. ”
Men hvad kan man gøre for at få folk til at engagere sig
mere?
Livestreamning af OEG-samlingen kan ses som et initiativ fra
ledelsens side. OEG-samling har altid været et kaos, hvor eleverne enten ikke
deltog eller snakkede, så det var svært at give en besked ud. Men er
vejen frem at tvinge eleverne til at sidde i deres klasselokale og se på en
skærm? Kan man via livestreaming få eleverne til at deltage i diskussionerne på
skolen, når de paradoksalt nok ikke har mulighed for at deltage i debat foran computerskærmen?
Men kære elever, hvorfor vil i ikke være med i skolens
fællesskab?
Folk sidder på facebook, spiller spil, og der er pinlig tavshed, når læreren spørger om noget. Så tænker jeg, imens jeg prøver at være engageret i timerne (det er bare et princip jeg har, at få det bedste ud af timerne og lære så meget som muligt): "Hold kæft, er de dumme eller hvad? Hvorfor prøver de ikke engang?" Tænk, at jeg skal tænke sådan om dem fra min klasse. Og hvis det også er sådan i andre klasser, så kan jeg godt se, der er et problem, og ikke et lille et af slagsen. Jeg synes, det er vigtigt at gøre noget ud af undervisningen, vi er her jo ikke for sjov. Inden jeg søgte ind på Ørestad, fik jeg at vide af mine venner, som går på gymnasier med langt højere fagligt engagement fra elevernes side (Rysensteen Gymnasim bl.a.): "Lad være med at søge ind på Ørestad, det er et slacker-gymnasium". Det gad jeg selvfølgelig ikke at høre på, for jeg skulle da gå på Ørestad. Men de havde faktisk lidt ret. Og det er rigtig ærgerligt!
SvarSletJeg er den samme person, som skrev kommentaren fra d. 27. september 2013 ovenover, og jeg fik ret i, at Ørestad Gymnasium er et gymnasium med et meget lavt fagligt niveau og sløsede elever overalt! Jeg skiftede gymnasium, fordi jeg oplevede, at OEG jo er som et gymnasium på 10. klasses-niveau med absolut intet fællesskab eller sammenhold, for eksempel deltager mange kun i elevrådet for at slippe for time, og det i sig selv siger jo meget om, at de fleste på Ørestad slet ikke egner sig til at gå i gymnasiet. Jeg generaliserer meget, når jeg skriver det her, men det synes jeg sgu egentlig også, jeg er med fuld ret til, da jeg nærmest blev skræmt væk fra jeres gymnasium. Slackers over det hele, og lærerne indretter sig bare efter de fagligt svage elever. Folk fra min forhenværende OEG-klasse blev optaget på Ørestad med 02 i karakterer, og de pjækkede helt vildt, hvilket overhovedet ikke bidrager til et godt sammenhold ELLER en klasserumskultur, hvor folk rent faktisk har lyst til at lære. Det er som om, i gør Ørestad til noget andet end et gymnasium, det er det vildeste slacker-gymnasium, hvor det er okay ikke at gide at være med i undervisningen. Jeg er ikke den eneste, der har forladt jeres gymnasium af den grund. Slackers hele bundet.
SletJeg deltog i arrangementet og var en af dem som stillede mange spørgsmål.
SvarSletProblemet med det pågældende arrangement var at det var utrolig dårligt og kedeligt i forhold til sidste år. Mange af de oplæg talerne kom med indholde meget irrelevant information, og var generelt ikke særlig gode oplægsholderne.
Personligt engagere jeg mig altid i oplæg der er relevant for undervisning. Jeg har aldrig og vil aldrig komme til at se OEG samling, Og jeg vil til enhver tid pjække fra det på alle tænklige måder.
Er i sikre på at elevernes arrangement kommer an på hvilket oplæg? Jeg citere fra Gymnasieskolen fagblad for gymnasielærere
Einar Már Gudmundsson kommer for sent til vores møde (...) Forsinkelsen denne eftermiddag skyldes et arrangement med gymnasieelever på Ørestad Gymnasium, der trak ud. Men som har begejstret forfatteren voldsomt. "De var virkelig velforberedte. Og helt utrolig dygtige", lyder det anerkendende.
Det står på side 36.
http://attachment.fbsbx.com/file_download.php?id=627607033951318&eid=ASsdemjRWcO7SGM4QYRp3f34Kf8HZ424zjBMo2SMh3TlgfyKv0WwikfEPBT_ua3juoo&inline=1&ext=1380820442&hash=ASuV689rDD_5rJuF